Sabtu, 16 Jun 2012

Pajeri Nenas Palembang

Salam...bertemu semula setelah lebih seminggu tak update...sori yer..CK banyak hal...bermula dari kenduri kawin sepupu sampailah kedatangan mak mertua dan adik ipar datang jalan2 ke rumah. Diorang stay kat sini 4 hari, so takkan la CK nk mengadap komputer jer kan...mana dengan tempahan yang menimbun...mujur juga diorang datang, boleh la tolong CK sikit2..

Dan hari ini, CK jamu dengan Pajeri Nenas jer.. hari tu tengok kak Azian buat, lepas tu masa lepak2 kat MYR, nampak plak respi dari kak Besah ni. CK suka pejeri sebegini kerana tak berempah. Rasanya pun sedap. Boleh la buat untuk kenduri tahlil hujung bulan ni kan.



nenas pajeri/paceri palembang
Sumber: kakbesah@myresipi.com

Bahan-bahan
•1 biji nenas - di buang empulur dan dihiris 1 cm tebal
•2 bj bawang besar - dihiris
•8 ulas bawang putih - dihiris
•2 cm halia muda - hiris jejari halus
•4 btg kayu manis, 4 kntum bnga lawang, 4 bunga cengkih
•1 sudu besar biji sawi
•segenggam udang kering - cuci dan tos
•beberapa biji cili merah dan hijau - dibelah dua
•gula secukup rasa - agk banyak jg, dlm 2 sudu mkn
•1/2 sudu teh serbuk kunyit
•garam dan sedikit cuka jika kuah kurang masam

Cara-cara
1.panaskan sedikit minyak, tumis bawang2 dan halia hingga layu saja.
2.masukkan rempah 3 sekawan dan biji sawi. kacau sebentar lalu masukkan udang kering. kacau hingga naik aroma. awas, jgn smpai hangit..
3.pastu masukkan semangkuk air (dlm 1 liter dulu). biar mendidih.
4.masukkan hirisan nenas. biar merenih. smentara tu, bubuh la serbuk kunyit, kacau tengok, sesuai tak kaler kuah tu. kalo pucat tmbah lg..
5.bila nenas hampir msk, masukkan cili2 belah td. biar merenih sambil seimbangkn rasanyer. gula bergantung pd kemasaman nenas. pandai2 lah ejas yer..
6.oh yer, kuah dia agak2 lah yer, jgn skit sangat, biar berlinang, biar cili2 tu nmpak cam berenang2 gitu..
7.bila dh sempurna masak, bleh la diangkat.
8.p/s; pajeri ni lebih sedap jika dimakan pd ke esokan hari nyer..

Sedap dimakan dengan nasi putih ataupun nasi minyak. Tapi hari ni CK malas nk masak nasi minyak, so belasah jer la dengan nasi putih. Dan pekena dengan ikan pekasam atau ikan masin memang ngam laaa


Ok...sampai sini dulu.....

6 corat coret:

mama sara nur berkata...

assalam
kalu nenas ni memang kesukaan akk
tak kira masak apa
meriah la umah CK minggu lepas ye, seronok sedara dtg

Nuwairani Ismail berkata...

kalau di rumah, mak nani jela yang paling suke makan pajeri nenas ni. nani tak seberapa sangat. tu pasal tak reti lagi nak masak pajeri nenas.

inahar ali berkata...

waduh akak mmg suker apa2 jenis pajeri nenas pun..daapnyer!

Cendana Kasih berkata...

@mama sara nur yer meriah..anak2 pun mula besar kepala...nk marah tak bleh...so simpan sampai mak mertua balik..lepas tu siap la diorang...hahaha

Cendana Kasih berkata...

@Nuwairani Ismail makan tat nenas suka kan?? hehe

Cendana Kasih berkata...

@inahar ali kak, ni saya cuba yang ni plak..selalu tu asyik masak yang berempah jer...aduhh..panas badan makan banyak mende berempah ni....hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...