Selasa, 19 Jun 2012

Bubur Nasi Express

Salam...dah lunch?? nk cuba bubur nasi tak?? sedap tawwww...hehehe

Lebihan nasi jangan dibuang yer. Selain boleh buat apam salju, cekodok nasi, lempeng nasi, boleh juga dibuat bubur nasi. Kiranya ni bubur nasi express la.Tak payah nk rebus nasi berjam2 lamanya.


Rasanya macam bubur lambuk pun ada. Sapa yang tak suka santan, boleh la skip. Tapi CK letak jer...saja nk bagi lemak2 sikit...ala, santan kotak jer...no colesterol...hehehe...(yer ke?? )

Bahan-bahan
1 cawan nasi
1 cawan air

Bahan tumbuk
2 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
1/2 inci halia
2 sudu besar udang kering

Bahan tumis
kulit kayu manis
bunga cengkih
bunga lawang
buah pelaga
lada hitam-ditumbuk kasar
lada sulah

Bahan lain
1 batang serai-diketuk
santan-jika suka
garam, perisa
minyak sapi

Bahan taburan
daun sup
daun bawang
bawang goreng
cili merah
telur masin, kacang goreng dan ikan bilis

Cara-cara
Nasi dikisar bersama air...jangan la halus sangat...
panaskan periuk dan masukkan minyak sapi, kemudian masukkan bahan tumis diikuti dengan bahan tumbuk. Kacau dan jangan biar hangus. 
Bila dah naik bau, masukkan nasi yg dikisar dan tambah air. Masukkan serai yang diketuk dan santan jika suka. Biar nasi mendidih sekejap.
Perisakan dengan garam.
Biar pekat sedikit dan sedia dihidangkan


Yang warna kuning tu ialah sawi jeruk goreng telur. Kali ni takde kacang goreng dan ikan bilis. Dan malas dah sediakan semua tu. Lagipun hanya CK sorang jer makan. Anak2 sekadar makan sesudu dua jer...Bang Jebat jauh panggang dari api ler.. kalo dia demam pun, masih berselera nk membelasah nasi lemak pedas. Bubur2 ni tak main laaa....

Bismillah...jemput makan !!!



12 corat coret:

Deq's Qienz berkata...

wahhh meh sikit..nmpk sedap ek..

Pn. Sheila@CC berkata...

resepi yang menarik ni baru tau leh buat bubur nasi... hehehe

Yana Shaiful berkata...

Salam Kak CK..yana suka jgk nasi bubur mcm ni..tmbh dgn santan lg sedap dgn rs lemak2nya ^^

Nuwairani Ismail berkata...

wohoooooo! ini betul2 special punya! kalau di kelantan kami panggil nasi air. memang sedap. kalau pedas2 lagi sedap. pastu ada ayam carik2..

mama sara nur berkata...

ada telur asin kan, tu yg buat bertambah terliur akk he he
sedapppp

KakAsma berkata...

Maa

akak suka bubur camgini..ritu ada buat gak tapi tak sama cam Maa buat nie...
boleh cuba nnti..akak suka sebab ada minyak sapi tuhhhh...
pandai tul ubah suai resipi..jadi menyelerakan tul...:)

Cendana Kasih berkata...

@Deq's Qienz bukan nampak jer, tp memang sedap pun...hehe

Cendana Kasih berkata...

@Pn. Sheila@CC ni cara saya la yg malas nk merebus beras..hehehe,,,

Cendana Kasih berkata...

@Yana Shaiful kalo suka santan, bleh la letak...sapa yang tgh diet tu, abaikanlah santan...anggap jer la dalam tu ada santan/rasa lemak..kehkehkeh

Cendana Kasih berkata...

@Nuwairani Ismail yer..akak pun suka cara tu..makan dengan sup lagi lah sedap...tp ni dah malas, belasah jer la apa yg ado...hehehe....

Cendana Kasih berkata...

@mama sara nur telur asin tu wajib...hehehe...

Cendana Kasih berkata...

@KakAsma nk menyedapkan tekak, kena lah pandai alter...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...