Khamis, 20 April 2017

Puding Roti Sos Kastart

SALAM

Dessert mudah tapi sedap.... inilah penyelamat kalo tetiba ada tetamu nk datang rumah atau tetiba adik bradik ajak lepak2 kat rumah diorang....hehehehe..... almaklum laaa, CK ramai adik bradik sedara mara yang setiap minggu ada jer event melepak sana sini



Ni CK buat masa tengah demam...sepupu plak wassap ajak lepak2 rumah pakcik.. diorang request buatkan roti...alahai...badan dah tak larat...ini jer yang mampu buat.... balik dr rumah pakcik, terus gi klinik...seminggu demam....alhamdulillah...dah sihat...minggu ni sambung balik lepak2...hahaha....


Puding Roti Sos Kastart


Bahan-bahan untuk puding roti:
8 keping roti
2 cawan susu segar
4 sudu besar gula halus
2 biji telur
1 sudu teh esen vanilla
2 sudu besar mentega (cairkan)
1 kotak kecil kismis
Cara penyediaan:
1. Masukkan susu segar, gula halus, telur, dan esen vanilla dalam satu bekas. Kacau sebati, guna mixer, senang nak sebatikan semua.. lepas tu jangan syok plak sampai kembang setaman adunan tu.. Cukup lah sekadar telur tu dah pecah elok pastu boleh mesra dengan yang lain..
2. Carikkan roti dalam 4 bahagian, dan masukkan dalam bekas adunan, biar terendam dan meresap sekejap.. Masukkan marjerin yang dah dicairkan serta separuh kismis kedalam bekas tadi dan gaul sedikit..
3. Sapukan sedikit marjerin dalam loyang untuk membakar.. Tuangkan roti yang telah direndam tadi dalam loyang pembakar.. Taburkan baki kismis atas adunan.. Bakar pada suhu 180C selama 30 minit.. Kalau risau hangit, pepandai adjust.. mulakan dengan beberapa minit dahulu, lepas tu kalau tak masak lagi, masukkan semula tambah minit..

==================
Bahan untuk sos kastad:
1 Tin Susu Cair
2 Sudu Besar Tepung Kastart
2 Sudu Besar Gula
Masukkan susu, lepas tu tepung dan akhir sekali baru gula. Gaul atau kacau dengan api yang sangat pelan dan tanpa henti. Bila bahan2 tu dah sebati atau kelihatan sedikit pekat, boleh tutup api. Masa dah tutup tu angkat dari dapur.... biarkan sejuk dan boleh lah dihidang bersama puding roti tadi.




Ok..SELAMAT MENCUBA 

1 corat coret:

mama sara nur berkata...

assalam
emmm memang sedapkan layan puding camni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...