Selasa, 3 Januari 2017

Sambal Cekur - menu pantang

SALAM... hari ni CK perkenalkan satu lagi menu berpantang, iaitu Sambal Cekur .. biasanya sambal ni dimakan selama tempoh berpantang... Kalo kat gambar di bawah ni, sambal tu yang dalam tupperware kecik tu yer...hehehe...atas tu pindang ikan tenggiri...


Image may contain: food

Sambal Cekur ni merupakan menu utama orang berpantang. Biasanya dimakan bersama ikan masin salai atau ikan haruan bakar. Diulamkan bersama bunga kunyit. Waahhh...orang tak pantang pun berselera makan... hahahahaha

Bahan-bahan
cekur*
kunyit hidup*
halia*
bawang putih*
(kuantiti bahan bertanda * ni kena sama banyak yer... ni CK buat dalam setengah cawan
bawang merah - takyah banyak, sikit jer...taknak letak pun takpe, CK letak 2 bijik bawang kecil

ikan bilis -dibersihkan dan tumbuk kasar (nk sangai dulu pun ok...tp hari ni CK malas sangai) dalam segenggam
air asam jawa
lada hitam - dalam 2 sudu besar
garam, perasa
2 helai daun cekur - dihiris halus

Cara-cara
bahan-bahan bertanda * dihiris halus kemudian tumbuk kasar2 sikit.
Dalam periuk masukkan semua bahan2 dan masa sampai pekat. Akhir sekali, perisakan dengan garam dan masukkan daun cekur yang dihiris halus. Kacau dan angkat. SIAP

Jika ibu berpantang dah lepas 2 minggu, boleh tumis dengan sedikit minyak. Kemudian masukkan semua bahan2 dan masak hingga kering mcm arahan diatas.




1 corat coret:

Sheila Adziz berkata...

dalam pantang pun sedap tu CK menunya... thanks for sharing... nak simpan la...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...