Isnin, 30 Januari 2017

Homemade Sardin

Assalamualaikum

Hari ni CK share resipi sardin homemade. Setelah beberapa exprimen, akhirnya inilah yang kena dengan selera kami sekeluarga. Almaklum laa... Mr Jebat tu hobinya memancing di laut. Ikan Jenahak tu jangan cakap laa...sampai sebesar budak 5 tahun pun pernah dibawak balik... dan Ikan Selar, kembong ni kalo tak bawak balik setengah peti memang tak sah.

Image may contain: food
maaf, gambar dr hp cokia jer....hp anak.... diorang snap masa tengah makan... 

Ikan-ikan seperti kembong, selar, mackarel ni CK nk bagi jiran pun rasa serba salah (sbb saiz kecil kannn ) melainkan diorang mintak, baru la bagi...jika tak, CK buat jer la kuah laksa, laksam...pastu panggil kawan2 datang makan kat cafe (itupun kalo rajin laaa....hahahaha) 

Homemade Sardin by CK

bahan-bahannya
1 kg sardin /mackarel
3 biji bawang besar- kisar
5 ulas bawang putih -kisar

3biji Buah tomato - cincang halus /kisar

1 kpg asam keping
1 tin kecil tomato puri
1 sudu besar cuka putih

1-2 senduk kecil cili kisar (terpulang pada citarasa)
Gula dan garam secukup rasa.
Setengah cawan minyak.
5 cawan Air ( ikut la nak pekat ke, cair ke)
Pressure Cooker (benda wajib ada)    


Cara-caranya

1. Panaskan minyak. Tumiskan dulu bawang besar yg dikisar, pastu masuk pula bawang putih kisar , cili kisar. Masak sampai pecah minyak
2. Masukkan tomato kisar, tomato puri,
3. Masukkan air, asam keping, cuka, garam dan perisa. Sesuaikan rasa kuahnyer, kemudian masukkan ikan. 
4. OK.... barulah tutup presure cooker dan masak dalam 1 jam. 


Senang kan.... hasilnya, tulang pun lembut. Nah,,, nk buat sandwich ke, masak sambal ke, semua boleh...dan yang penting tiada bahan pengawet. 


***********************

Disini CK bukanlah nk promote Presure Cooker Noxxa ke Philip ke??saya faham harganya agak mahal, dalam rm750++, dan tak semua orang mampu beli, nak beli atau ada hati nk beli...(hahahaha... 3 situasi tu )
klo korang takde makcik noxxa, boleh jer beli kat LAZADA...harga serendah rm50 dah dapat... fungsinya tetap sama.... cuma kalo guna yg biasa, masa memasak tu, kecilkan api, takut hangus bahagian bawahnya.
Presure cooker ni banyak kegunaannyer....bukan nk buat sardin jer tawww.... boleh mempercepatkan proses masak sup tulang, rebus kacang dhal, buat bubur gandum, pulut hitam, bubur kacang, buat sup ayam tua...masak ungkep ayam hutan dan lain2.... hahaha....kesimpulannyer, Pressure Cooker ni dapat singkatkan tempoh memasak yang memerlukan masa yang lama. OK...sampai sini dulu... BYE !!! 

1 corat coret:

Eyma Balkish berkata...

Ada periuk tekanan memang memudah dan mempercepatkan kerja :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...