Rabu, 25 Januari 2017

Gulai Tempoyak Patin Temerloh

SALAM

Bila Mr Hubby outstation, pasti akan ada ole-ole dibawa pulang. Kali ini dia ke Temerloh, dan pastinya IKAN PATIN menjadi pilihan. CK tanya gak, takde mende lain ke kat sana? jawabnyer, mana de... nama pun bandar Ikan Patin... hahahaha.....

Image may contain: food

bila ditanya, kat sana selalu makan apa? jawabnyer Patin Tempoyak !! hahaha...takkan hari2... dan hari ini di rumah sendiri plak ada Gulai Tempoyak Patin,
Sebenarnya CK tak brapa pandai buat gulai tempoyak, almaklum laa...family CK kan orang utara... tp disebabkan suami dah suka, kena la goole resipinya. Dan... resipi yang sentiasa melekat di hati ialah resipi Datuk Siti ni... 

Bahan-bahan
1 ekor ikan patin, dicuci bersih dan dipotong
- 3 ulas bawang kecil*
-6 biji cili padi * 
-1 inci kunyit hidup*
bahan2 * ditumbuk halus

- 1 sudu besar pes cili kering (cili boh)
-1 batang serai-diketuk
-1-2 keping asam keping
-1 cawan tempoyak (kalo tempoyak masam, tak payah letak asam keping)
-segenggam daun kesom
-1 batang bunga kantan-dipotong 4
-1 biji timun ladang/coklat -dikikis kulitnya dan dibuang empulur dalamnya - dipotong baji
-air secukupnya
-garam,perasa

Cara-cara
Bahan yang ditumbuk dimasukkan dalam periuk bersama pes cili, serai diketuk, bunga kantan, tempoyak, dan air.
Biar mendidih sebentar agar cili masak (nanti masih ada bau cili padi..tak sedap)
Tambah air dan biar mendidih lagi.
Bolehlah dimasukkan ikan. Kalo kurang masam, boleh tambah asam keping.
Masukkan timun dan biar mendidih lagi.
Tambah daun kesum dan masukkan garam dan perasa.
Biar seketika dan bolehlah diangkat. Siap..

Image may contain: food

Ermmm... kalo masak lauk ni, tak boleh ada kari2...cukup lauk ni jer...dilawankan dengan petai dan budu. Perghhh...bertambah la pinggan demi pinggan.

Errr... CK pandai makan budu?? opkosss laaa...orang KL makan semua...hahahaha......

1 corat coret:

inahar ali berkata...

Pergghh feveret cikabe akak ni tau! tak pernah masak lagi sokmo2 pun beli kt kedai jer..hihii!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...