Isnin, 18 Januari 2016

Asam Rebus Keladi

Salam... hari isnin ni bukan saja pekerja2 sektor awam dah swasta jer yang bad monday, tp surirumah juga yer....biasanya takde mood nk masak lauk gempak2 sbb sabtu ahad dah masak special kan... hahahahah... 

Hari ni CK masak sardin jer... (fuh..lama gak tak masak ikan kurung ni...hahahaha) Dilawankan dengan asam rebus batang keladi dan daging goreng kunyit...Udah ler.... 





















Ni style CK masak la asam rebus keladi ni yer...Kedah Style...negeri lain den tak tau yo... hahahahaha

Bahan-bahan
Keladi-dibersihkan, dan direbus sekejap
(utk hilangkan gatal/miang keladi, semasa merebus keladi, letakkan asam keping atau pinang yang diracik...setelah keladi empuk, keluarkanlah pinang dan asam keping tu)
ikan bilis (ditumbuk kasar2)

Ditumbuk bersama
bawang merah
cili kering
kunyit serbuk
bijik ketumbar
sedikit belacan

Bahan lain
serai-diketuk
daun kesum
bunga kantan (kalo suka)
asam keping
garam, perasa

Cara-cara
masukkan semua bahan2 kecuali keladi. Masak hingga mendidih. Last skali, barulah dimasukkan keladi, dan tunggu hingga mendidih sekali lagi. Tambah garam dan perasa secukupnya, matikan api adn siap !!!


snap gambar time nk makan jer.... hahaha
























Daging goreng kunyit utk anak2 ku



Siap, hidangan makan tengahari, membawak ke malam utk hari isnin yg malas... hahahahaha 



BYE!! 

2 corat coret:

adda syuhada berkata...

Terlioq aihhhh

Dewi Aja berkata...

Hello Admin!
Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...