Khamis, 25 September 2014

Laksa

Salam.... dh 2 minggu berturut2 CK buat laksa kat rumah ni, mula2 tu untuk makan2 family, tetiba ada plak kengkawan datang menerjah... so rezeki kawan2 la yer... 

dan bila dah puas makan, terpaksa lah ada siaran ulangan... 



Bila dh buat kali kedua ni, makan lah puas2 yer wahai suami dan anak2. Siaran ulangan macam astro ler plak

Masih lagi resipi yang biasa2 jer...tp cara membuatnya kenalah pandai yer...lain tangan, lain rasanya...hahaha.... Kali ini CK guna ikan mackarel fresh campur plak dengan ikan kembung hasil pancingan jebat kat laut.. opppsss..CK tau sekarang ni tengah trending laksa kuah sadin, tp CK tak minat nk cuba, sbb tak tahan dengan bau hanyir sadin tu... kerja susah sikit takpe la, asalkan dapat makan sedap. 

Bahan-bahan untuk kuah laksa
ikan mackarel + kembong fresh
bawang merah
belacan
petis
cili kering kisar
asam keping
bunga kantan-dibelah 4
daun kesum
air
garam, perasa

Cara-cara
1.Ikan kembung direbus, kemudian toskan. Ambil isinya dan asingkan tulangnya. Isi ikan diblender dan asingkan dalam satu bekas
2.Sementara itu, tulang-tulang ikan tadi jangan dibuang. Blender bersama sedikit air hingga halus dan tapis.
3.Bersihkan blender dari sisa tulang ikan dan masukkan bawang merah, belacan dan cili kisar. Blender sampai halus
4.Masukkan bawang yang diblender tadi ke dalam periuk bersama dengan air kisaran tulang ikan yang ditapis tadi.
5.Letakkan bunga kantan, daun kesum. petis dan asam keping.
6.Hidupkan api dan masak sampai mendidih.
7.Masukkan air dan isi ikan yang diblender. Kuantiti air bergantung kepada banyak mana kuah yang dikehendaki. Masukkan garam dan serbuk perasa. Kalo kurang masam, boleh tambah lagi asam keping.
8.Masak sampai mendidih.

Bahan-bahan lain
laksa-direbus dahulu
timun-dicincang
bawang merah-dihiris halus
daun salad-dihiris halus
cili merah, cili padi-dihiris halus
daun pudina
telur rebus


Ni versi CK. Suka makan laksa dengan telur mata kerbau. Baru ada feel...hahaha....


Laksa buatan sendiri, laksa tepung gandum... bukan tepung beras yer... laksa tepung gandum lebih kenyal tapi lembut....ermmm...cannot describe lah....orang kuala kangsar jer yg tahu 

untuk resipi laksa tepung gandum, boleh tengok sini yer 

Bahan-bahan
-1 kg tepung gandum
-air dicampur sedikit garam
-minyak

 Cara-cara:
Masukkan tepung dalam mangkuk besar
Masukkan air sikit2 uli sebati (macam uli roti canai) tp jgn terlalu lembik..
Kemudian bahagi kepada beberapa ketul kecil..
Canai nipis dan sapukan minyak
Guna mesin mee dan mesin
Rebus dalam air panas yang telah menggelegak
Biar sampai masak (nak tau dah masak bila tepung yg direbus dah naik ke permukaan periuk)
Tos dan bilas...
Laksa yg dah direbus sama mcm megi yg dicelur...


OK...sampai sini dulu...Minggu ini bz, bz dan bz

1 corat coret:

Gee® berkata...

Waaa...terlior tgk laksa... nyum2x

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...