Khamis, 4 September 2014

Donut Minyak

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Apa khabar semua? diharapkan sihat hendaknya. Hari ni CK kongsi satu lagi resipi donut yang gebu dan lembut. Tidak menggunakan butter, marjerin... haaa...sapa takde stok butter kat rumah, tp tingin nk makan donut, boleh lah cuba resipi ni


Donut Minyak
Bahan A
100 ml air suam
11 grm yis
4 sudu gula
Campur semua bahan dalam satu bekas tunggu hingga berbuih..
Bahan B
90 ml minyak jagung (minyak masak biasa pun boleh)
500 grm tepung
1 biji telur
2 sudu susu tepung
150ml air (ni kena agak2 yer)
1sudu kecil bread softner*
1 sk bread improver* (dua bahan * tak nak letak pun takpe, donut tetap lembut dan gebu)


Cara-cara
1. Uli tangan
Campur semua bahan di dalam bekas yis yg dah berbuih tadi uli hingga sebati
Agak2 airnya dan uli hingga doh  tidak melekat di jari 
Bulat2 kan doh dan bentukkan
Tunggu hingga naik 2x ganda...
Goreng dlm minyak panas dengan api sederhana

2.Mixer/Breadmaker
Masukkan semua bahan2 dan uli sampai doh tidak melekat di sekeliling mixer...siap dan bolehlah diperap kemudian dibentuk.


Donut ni lembut.. CK selalu buat untuk bekal anak2 ke sekolah. Sekali buat 1kg tepung, boleh frozenkan dan digunakan untuk waktu2 terdesak...hahaha...


2 corat coret:

Rohah berkata...

Ooo...camtu mudah la man.......
Tq share resepi

Rohah berkata...

Sory..*kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...