Khamis, 27 Mac 2014

Tauhu Kukus Goreng

Salam... 

Sesekali update la blog agar tidak ditinggalkan bersawang... yer, CK sibuk sangat dengan aneka tempahan sepanjang cuti sekolah ni. Tak sempat nk melayan benda2 remeh, apatah lagi si kucing2  kurap  yang menempel mengharap simpati... syuhhh,,pegi main jauh2 yer !!! ...Dalam kata lain, "my time is my money" hehehe.... 
Tapi hidangan dibawah ni, CK curi gak masa sikit...waalllah...mmg best !!




 Agak rumit sikit nk membuatnya. Tapi berbaloi... Cubalah !!

Tauhu Kukus Goreng
Sumber: Cendanakasih

Bahan-bahan
Bahan A
1/2  cawan isi udang/ayam (CK pakai isi udang)
2 ketul tauhu keras
1 ketul tauhu jepun
1 biji telur

Bahan B
1 biji bawang besar- dicincang halus
daun sup, daun bawang hiris
1 biji cili merah- dicincang halus
Lada sulah
garam secukupnya
serbuk secukup rasa

Bahan C
1 biji telur- dikocok sedikit
minyak masak secukupnya

Cara-cara
Panaskan air dalam periuk kukus. 
Masukkan Bahan A ke dalam blender, dan kisar hingga halus.
Masukkan ke dalam bekas, dan tambah bahan2 B. Gaul rata
Sesuaikan rasanya. Jangan masin sangat yer
Sediakan loyang sesuai. CK guna loyang empat segi saiz 7x7
Gliskan loyang dengan butter, dan masukkan bahan yang digaul tadi.
Kukus lebih kurang 20 minit.
Setelah kukus, keluarkan dari loyang dan biarkan sejuk. 
Potong mengikut bentuk yang dikehendaki. CK potong panjang
Kemudian, celupkan ke dalam telur, dan goreng hingga keperangan
Siap...dan sedia dinikmati bersama sos cili 


Untuk Sos Cili
6 batang cili merah
2 biji buah tomato
3 ulas bawang putih
1  inci halia 4-5 sudu besar cuka atau jus limau 2 sudu besar gula 1 sudu makan garam sedikit air masak
Cara-cara
1. Satukan semua bahan dalam blender dan kisar hingga hancur.
2. Sesuaikan rasa dan hidangkan.



Ok..sampai sini dulu....







7 corat coret:

INA berkata...

Salam Makcik..minta izin ambil resepi..nnt senang2 nak buat..nampak so yummy..hihiii

Aza/Rin/Na berkata...

..nampak menyelerakan ...tima kasih atas resepi - inshaaAllah nak cuba resepi ini .. saya hantu taufoo :-)

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

ya Ampun CK... sedapnyer la haiii... akak pantang nampak produk tauhu2 ni.. memang suka & mudah sgt terliur... sedap sungguh.... ni kalau rajin bolehlah cuba one day... tp wajib double the recipe... hahaha.. TQ sharing ye...

kak ina kl berkata...

sedap ni kira cam makanan sehat ek

Sue berkata...

Sedapnya CK !

maz berkata...

Assalamualaikum...npak sdapp tauhu greng tu...kita pun suka tauhu2 ni...tpi sini susah nk dpt tauhu ni...klu ada jual pun xsma mcm yg kat msia...mksih ye sdi singgah dpur kcik kita tu...salam ukhuwah dri bahrain...

nazri miswan berkata...

Dh buat.memang sedap

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...