Khamis, 11 Julai 2013

Murtabak Kurma (leftover)

Salam 

Dalam menjalani ibadah puasa, kita dinasihatkan agar tidak membazir dalam segala hal. Dan hari ini CK ada satu topik baru dibawah tag 'letfover' . Ia berkenaan makanan yang dikitar semula menjadi satu hidangan menarik dan sedap. 

Dan hari ini CK buat murtabak kurma hasil daripada lebihan lauk kurma masa bersahur pagi tadi. Idea didapati daripada kedai mamak yang CK selalu beli murtabak. Selepas order, pekedai tu akan tanya nk inti kurma atau kari. So dari situ, CK buat la sendiri kat rumah. Tak payah nk ke restoren mamak lagi :p


Dan petang ni, CK tengok ada dua ketul lagi ayam, so panaskan sampai pekat sikit dan siat2 kan daging ayam tu. Kalau ada ubi kentang, bolehlah dilecek atau potong dadu. Masukkan dalam satu bekas. Kalau nk tambah kuah kurma sikit pun bleh. Baru ada rasa kurma tu

Lauk kurma ayam. Boleh juga guna kari ayam/daging atau sardin. Pun sedap, yang penting jangan membazir 

Seterusnya, potong dadu bawang besar. Boleh tambah carrot atau kobis racik jika suka. Dan akhir sekali pecahkan dua biji telur. Tambah garam dan perasa secukupnya. OK...siap inti murtabak kita

Ermmmm... sekarang masa utk sediakan rotinya plak...Ambik roti paratha dan biarkan pada suhu bilik. Bila dah lembut, canai nipis2 macam nk tebar roti canai tu (tp jangan sampai koyak).. bila dh nipis, letak inti murtabak. Lipat dan bolehlah dimasukkan dalam pan. Masak ler sampai garing. 


Haa... dah siap satu hidangan kan. Senang jer... tak payah la nk beratur membeli kat pasar ramadhan nun. Silap ari bulan, tak sedap dan penuh dengan bawang jer. Buat sendiri lagi puas hati. Terpulang ler nk letak inti banyak mana.

OK. SELAMAT BERBUKA PUASA

6 corat coret:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Betul tu CK, jgn membazir, pandai CK mengolah resepinya ;)

Umie Jazz berkata...

Assalamualaikum...nampak sedaplah CK...bole cuba ni...

Cida de' Nuanza berkata...

wahh...bagusnya...ni la namanya kreatif dan inovatif
sy lebih suka mcm ni..makanan dari umah lebih menyakinkan

Sheila Shafeareen berkata...

salam ramadhan..sdp akk pun pernah juga beli murtaba rasa kurma...nka pulak cicah kuiah kurma dan ada bawang cuka..sdp

Rohah berkata...

Menarik...mmg kita kena kreatif bila ada makanan yg berlebih kan..

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam noorma...bagusnya idea ni..takmembazirkan.


p/s:Harga btg buruk yg k.atie jual tu...1 paket(450gm)=RM13(tak trmasuk post ya)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...