Rabu, 2 Januari 2013

Menu Arab + India

Salam...belum terlambat lagi CK nk ucapkan Selamat Tahun Baru 2013 pada semua pengunjung blog, follower dan rakan2. Terima kasih kerana sudi berkunjung

Hari ini, anak2 dah mula sekolah. Tapi CK plak yang demam...alahai...2 bulan cuti tak demam, tiba2 hari pertama sekolah plak badan mula buat hal. Mujur minggu ni tak terima sebarang tempahan, gara2 nk rilex la kunun...ermmm...betul punya rilex ni

Ok... hari ni CK jamu nasi arab bersama dalca tulang dan ayam goreng berempah. Ermmm... menu arab campur india...hahahaha...janji layan !!!


Dalca tulang.  

 Ayam Goreng Berempah Mamak style

Acar timun+ nenas

 Nasi Kabsah

Ok...dh jamu mata dengan lauk2 hari ni, meh kita tengok respi plak yer...  Kat sini mmg tak bleh copy paste, so korang baca jer lah yer...kalo bersungguh nk copy habaq mai kat CK dulu yer...klik pada link kat tajuk respi tu yer 


Resipi Dalca Tulang

Bahan-bahan
* 200gm kacang dhal - direbus
* 1 kg tulang rusuk lembu - direbus dahulu hingga empuk
* 2 biji terung bulat - dipotong kecil2
* 2 biji lobak merah (karot) - dipotong kecil2
* 2 biji kentang
* 10 batang kacang panjang - dipotong
* 50gm serbuk kari daging + sedikit air
* 4 cawan santan
* Sedikit daun kari
* Minyak masak dan garam

* Bahan tumisan:
* 3 biji buah pelaga
* 2 kuntum bunga lawang
* 3 kuntum bunga cengkih
* 5 ulas bawang merah - dikisar
* 2 cm halia - dikisar
* 3 ulas bawang putih - dikisar
* 2 biji bawang besar - dikisar

Cara-cara
1. Panaskan minyak masak dalam periuk. Tumiskan daun kari, kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan bunga cengkih hingga berbau.
2. Masukkan bahan2 kisar dan kacau rata. Kemudian tuangkan bancuhan serbuk rempah kari. Goreng hingga garing.
3. Seterusnya masukkan daging dan perlahankan api. Masak hingga daging lembut.
4. Akhir sekali, masukkan kacang dhal, santan, sayur-sayuran dan garam. Masak hingga mendidih.


1 ekor Ayam
4 Sudu besar Tepung Ubi Kayu.
2 Sudu besar Tepung beras.
1 Sudu besar Tepung jagung.
1 Sudu kecil serbuk lada putih.
1 Sudu kecil Serbuk kunyit.
2 Sudu besar Serbuk Kari Daging.
1 Sudu besar *cili kering yang dikisar halus.
3 Sudu besar Kisaran halus Bawang besar 1 biji + Bawang putih 4 ulas + Halia 2″ (inci).
3 Tangkai daun kari dipotong halus.
1 Kg.  Minyak untuk goreng.
Garam Secukup untuk dirasa.


Cara penyediaan:1. Bersihkan Ayam yang telah dipotong dan perlu disimpan dalam penapis bersesuain untuk keringkan air basuhan ayam. Masukan kedalam bekas dan masukan serbuk kunyit dan sedikit garam dan gaulkan serata ketulan ayam didalam bekas. Kunyit mengandungi bahan antiseptik yang baik untuk membunuh bakteria yang terdapat didaging ayam .Masukkan serbuk kari, kisaran bawang+bawang putih+ dan halia. Tutup bekas ayam ini dengan plastik salut “plastic wraper” dan Peramkan di peti sejuk bahagian dingin selama 1- 2 jam untuk bahan rempah ini masuk kedalam isi ayam.

2. Keluarkan bekas dan masukkan Tepung Ubikayu, T.beras dan T.jagung bersama serbuk lada putih dan daun kari yang dipotong halus.Gaulkan serata dan dapatkan kelikatan tepung yang tepat.Sekiranya tepung terlalu likat boleh ditambah telur sebutir atau sedikit air. Kelikatan tepung adalah amat perlu diberi perhatian sekiranya cair tepung ini akan berpisah dari dari ketulan ayam..terlalu pekat ia akan menjadi cucur goreng. Maka dinasihatkan agar goreng seketul ayam dahulu untuk pastikan bentuk fizikal ketulan ayam.Peram 20-30 minit sebelum gorengan.


3. Panaskan kuali dan masukkan minyak yang secukup ( ketulan ayam perlu lemas dalam minyak). Tentukan minyak perlu panas sebelum memulakan goringan. suhu minyak amat memainkan peranan dalam gorengan yang cantik.


4. Untuk gorengan yang cantik ketulan ayam perlu dimasukan jangan terlalu banyak dan sedikit. Ap dapur perlulah sentia diawasi supaya ketulan ayam tidak hangus. pada keadaan biasa cuma masukkan 4 ketul dalam kuali yang sederhana besar pada api sederhana.Goringan ini biasanya ambil masa 20- 25 minit. Untuk pastikan ketulan ayam telah masak biasanya ketulan itu mula terapung. Masukan bahagian peha diakhir gorengan kerana bahagian peha ambil masa yang lama untuk masak dan memerlukan api yang kecil. Tanda peha sudah dimasak ialah dengan perhatikan urat pada bahagian bawah mula pecah dan ketulan mula terapong.
5. Goreng ayam perlu tidak lama dan tidak masak. Kalu terlalu masak juice pada ayam akan kekeringan dan menghilangkan kemanisan pada isi ayam. 


Ok... itulah resipi yang boleh dikongsi...pasal nasi arab tu, tak dapek la den nk nolong sbb CK guna rempah segera Knorr  spt dalam gambar kat bawah tu. Produk ni CK order dari Dubai . .....kat Malaysia takde yer.... mmg senang masak nasi arab guna rempah2 segera ni. Beras utk masak nasinya pun sama, Beras Arab.. panjang2 saiznya.

Ok.... sampai sini dulu yer... BYE !!! 

6 corat coret:

shazrina berkata...

alahai sedapnye ...demam demam pon leh lagi nak buat menu arab campur india ...supermom ni :) ....

mama sara nur berkata...

selamat thn baru 2013 CK
samalah kita awal2 thn badan suam2 pastu hidung tersumbat aduhh dugaan ni pastu ayor tak ada, makan kat kedai je hu hu

INA berkata...

sedap2nya..nie yg nak dtg umah CK nie..hihihi..

Qasey Honey berkata...

alahai siannya..demam ye..nti g klinik ehh..
sedap2nya nmpk hidangan di atas tu..

Gee® berkata...

Wooweee...

Anna Qawina berkata...

Yuhuuu...
aku tak buat2 lg rempah ni yg ko bg..haha..aku makan rumah ko dulu la yer..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...