Selasa, 28 Mei 2013

Praktis Buat Lauk Pengantin

Salam...apa habaq kawan2 ?

Hari Sabtu lepas, CK berpeluang belajar satu lagi mende iaitu buat lauk pengantin. Sebelum ni mmg CK takde pengalaman dalam menghias lauk pengantin ni, kalo masak2 tu biasa la (yelah, hari2 kita masak kat dapur kan)
So.. bila jiran mintak tolong CK masakkan lauk pengantin, CK terima jer laa.. kononnya hanya memasak, bukan menghias. Tapi last2 bila jiran2 yang lain dah ada tugas masing2(hias meja, buat kek, masak lauk dll), CK dh mula gelabah, tangan ni mana pernah buat hiasan pengantin. Setakat korek buah tembikai buat bulat2 ada laaa (masa kenduri maklong)

SO..PESANAN CK- jangan gelak/kutuk yer...ni kerja sorang2 dan tak cukup bahan.. sengaja  CK ambil peluang ni krn anak2 buah ramai lagi yang tunggu giliran nk kawin. 


Pagi Jumaat tu, mak pengantin pun datanglah sambil membawa 3 ekor ikan siakap, 2 kilo udang saiz sederhana, satu bakul telur puyuh dan sayur2 utk perhiasan.... terkedu CK tengoknya.. apa nk buat ni?? Maka bercinta lah sekejap dengan encik Google, Majalah Rasa, Saji dll..... hasilnya??? mcm di atas tu laa... jgn gelak yer, sbb ini kerja ala budak tadika..first time la katakan.

Daripada barang2 yang diberikan, maka terhasillah
  • Ikan Siakap Sweet & Sour
  • Udang Goreng Berempah
  • Sambal Telur Puyuh  (ni sebenarnya lauk tambahan, memandangkan telur puyuh dh banyak, so mak pengantin mintak buat sambal )
Bab memasak mmg CK pejam mata jer laa...(hehehe..belagak teror kan...) tp bab menghias tu yang menitis segala peluh...adooiiii....

Start buat persiapan pukul 9.00 pagi, tup2 pukul 10.30 pun tak selesai gak lagi...alamak...cemmana ni? lauk pengantin nk kena hantar pukul 11.00?? apalagi...mengelabah la kejap...cepat2 suruh Jebat tolong apa yg patut.. (huh...tangan keras dia lagi la tak boleh harap )



Mula2 CK buat hiasan utk ikan siakap tu...atur punya atur daun salad...alamak... TAK CUKUP daun salad?? cemmana ni?? telefon mak pengantin- katanya letak jer la ada.. hias simple2 jer la .. alahai..takkan daun mangga plak??

Akhirnya, daun salad tu diselit2 jer celah2 ikan... so sebab tu hiasan pada udang dan telur dan takde daun salad... maaf yer... 


ermm..nampak hirisan lemon sebesar gedabak tu?? kerja tangan Jebat... lepas snap baru perasan... akhirnya hirisan lemon tu dikeluarkan...


 Udang panjat yang takde tenaga nk memanjat...sbb nenasnya ketot jer...hahaha...  tragis sungguh buat udang ni.. dengan daun salad tak cukup..udang yang taknk lekat kat nenas.. adoiiii...tambah plak perhiasan tak berapa nk cukup...CK dh ketandusan idea dah

Sambal telur puyuh... kesian.. langsung takde daun salad untuk menutup perhiasan di pinggan ni.. hanya letak timun jer...


 Lawa kan kek pengantin ni...kawan CK yg buat.. vanilla oreo cake..kalo nk tempah bolehlah contack Ayu Mirza CakeHouse di 019-3737670. Kek2 lain pun sedap


Inilah dia pengantin nya... comel 



Akhirnya...selesailah tugas untuk hari tersebt...alhamdulillah..semua lauk2 yang CK masak habis dimakan...ikan siakap tinggal tulang jer...hehehe... 

Dan lepas kenduri, semua kawan2 kepenatan, terlepek kat rumah...takpe..kita berjiran kan !!! yg penting semangat tolong menolong sesama kita. Semoga berjumpa lagi di kenduri yang lain 

11 corat coret:

Sheila Shafeareen berkata...

salam bg akk npk ok dah tu...ehhh mudanye mak pegantin

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam CK..
takde apa yg nak digelakkan.. nampak sangat perfect tu.. cantik je dipandangan mata sy.. kalau sy belum tentu mampu buat sorang2.. biasanya jd tukang tolong potong2 timun, carrot je & tolong cucuk2 je.. hehe..

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Wah CK.. dah kira lulus la ni. Kak Ros bagi 5 bintang gitu.boleh???

Cendana Kasih berkata...

@Sheila Shafeareen mmg muda kak, sbb yg kawin tu anak tiri dia

EmbunRosaliza berkata...

Dah ok sangat CK buat hiasan makan beradab tu, kalo saya buat rasanya tah apa2 dh

zarina berkata...

aku pernah buat udang panjat nenas tu, nak mencucuk udang dengan lidi tu pun rupanya susah gak, kiranya jenuh gak la udang tu dicucuk-cucuk hehe

fazianbatrisyia berkata...

bagus la tu tolong menolong. Bagus ye jiran kat situ. Dah kira ok la tu masak lauk pengantin...ni ambil pengalaman...kalau tak mula tak tahu...bagus2...boleh terus diperbaiki.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Cantek sudah tu CK.. kalau akak buat tu mau udang tu berenang semula ke laut hehehe :D

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Noorma..gitulah jugak masa anakbuah k.atie kawen aritu...laukmeja pengantin & hantaran semua hulur kat k.atie..dah la akak ni keras tgn tp Alhamdulillh,depa semua suka :)

Bbwana adienia berkata...

Salam CK..

cantik deko lauk pengantin tu..ada bakat menghias..

mama sara nur berkata...

Assalam Ck
cantik tu, kalu kita lg out he hee
nnk hias blh tp nk buat hiasan tu x reti potong timun bagai

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...