Khamis, 26 Oktober 2017

Rassam Telur Tok Pah

Salam... hari ni CK share respi Rassam (sup masam India) yang sedap ni. Sesuai dimakan ketika cuaca sejuk atau ketika tekak dah jemu makan masak lemak, ayam merah. Hehehe 



Ok, mari semak bahan-bahannya. Ni resipi arwah mak CK. Nak masaknyer senang jer. Syukur jugaklah si Jebat boleh makan mcm ni. 


Bahan-bahan A
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
1 sudu besar ketumbar
1 sudu kecil lada hitam
2 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
sedikit serbuk kunyit
(semua bahan2 ini, dibasuh dan ditumbuk lumat) ok..dah siap tumbuk ketepikan

Bahan B (penumis)
2 ulas bawang merah - hiris halus
2 ulas bawang putih - hiris halus
3 biji cili kering - dipotong pendek
2 tangkai daun kari

Bahan lain 
1 mangkuk kecil air asam jawa
3 biji telur ayam
1 biji tomato - belah 4
garam, perisa



Cara Memasak

Dalam periuk, masukkan bahan A dan air. Masak hingga mendidih/ rempah masak.
Kemudian, tambahkan air asam jawa dan air secukupnya (terpulang banyak mana nak kuah)
Rasa masam, masin kuahnyer. Dah sedap, pecahkan telur,  masukkan tomato dan biar hingga telur masak. OK, Siap...tutup api

Tumis pula bahan B hingga perang. CK suka tumis dulu bawang merah dan bawang putih. Bila agak kuning, baru masukkan cili kering dan daun kari. So cili kering tidak terlalu hangus. Dah perang, curahkan ke dalam kuah rassam tadi. Cepat2 terus tutup periuk agar aromanya tak hilang. Lepas beberapa minit, bolehlah dihidangkan. SIAP !!































Kalau dah buat rassam ni, lauk yang sepadan untuk dihidangkan ialah Papadom dan Ikan Goreng. Tu jer dah cukup. Tak perlu ayam masak merah segala bagai. Hahahaahha.....Kan dah cakap, kalo malas CK masak lauk ni jer senang !!! 

OK...selamat mencuba !! 



0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...