Sabtu, 25 Januari 2014

Kacang Phool dan Roti Perancis

Salam... sesekali makan sedap2 gini best kan !! ni CK buat minggu lepas kot... (opsss..tak ingat bila, tp bila seorang rakan bertanyakan resipi ni, baru CK teringat nk buat entri ni.. hehehe... ) 


CK dah pernah buat sebelum ni.. tp CK ni jenis nk cepat masak, serbuk jintan manis, jintan putih dan ketumbar tu CK gantikan dengan serbuk kari jer.. senang citer !! hahaha 

Bahan-bahan
1 tin kacang pool - kacang parang dalam tin Medammas Foul kimball
1 kg daging - dikisar
1 kg bawang merah - dikisar
2 labu bawang putih
1 sudu teh jintan manis - di goreng tampa minyak dan dikisar
1 sudu kecil jintan putih - di goreng tampa minyak dan dikisar
1 sudu kecil ketumbar - di goreng tampa minyak dan dikisar
1 inc halia - dikisar
1 cawan air
Sedikit minyak atau planta untuk menumis
garam dan gula secukup rasa



Cara-cara
Tumiskan bahan yang dikisar hingga naik bau
Masukkan daging dan kacau hingga masak dan empuk
Bila daging dah empuk, masukkan semua kacang pool
Tambahkan sedikit air dan masak hingga kuah sedikit pekat.
Rasakan garam dan gula secukup rasa

Bahan Dimakan Bersama 
Lada hijau - dihiris
Bawang besar - di hiris dadu
Roti - di bakar dengan sedikit planta
Telur mata (lembu, kerbau,sapi,badak) hahaha
Limau nipis 


Telur mata ni mmg tak bleh tahan...


Roti Perancis ni CK sapu dengan garlic butter dan bakar sekejap dlm oven...Mmg best la !! 



Ok...sampai sini dulu !! 

5 corat coret:

adda syuhada berkata...

nampak menarik & sedap...bleh cuba ni..

Azian Nd berkata...

Demam demam ni rasa teringin pulak nak mkn kcg pool ni...fav akak ni...

zarina berkata...

telur mata kerobo la weh

Umie Jazz berkata...

Assalamualaikum CK Uj suka kt telur yg stgh mask tu..pecahkan trus masuk mulut...

Bicara Kak Noor berkata...

roti peranchis ada ni CK nunggu rajin je kedapur alahai sedap nya kena beli kacang pool je lagi heee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...