Jumaat, 21 Jun 2013

Bubur Gandum/Barli Berjagung

Salam...

Panas kan sekarang ni? CK kerap pening kepala, hidung berdarah dan asma angkara panas dan jerubu ni, so mood malas pun sama naik laaa...
Dan hari ni, teringin la plak nk makan bubur gandum. Minggu lepas masa kenduri kawin anak buah, inilah dessert yang cepat abis. Sib baik la CK sempat gak mengulang dua tiga kali...hahahaha....


Berbalik pada juadah minum petang CK hari ni, errrrr...sebenarnya CK sendiri pun tak pasti samada ianya barli atau gandum (apa raaa...umur dah 37 pun masih tak kenal barli dan gandum )

Sebenarnya dalam peti ais tu ada sebungkus bijirin (tak pasti samada gandum atau barli) sbb pelekat harganya dan terkoyak. So CK bedal jer la masak... 


 Macam biasa, basuh la dulu gandum, pastu rebus sampai kembang. Bila dh kembang, bolehlah dimasukkan santan, gula dan daun pandan. Masa ni kalau nk tambah jagung pun bleh. CK guna jagung dalam tin jer (sbb pokok jagung blom berbuah lagi...hahahaha....)

Boleh tambah secubit garam untuk menaikkan rasa lemak.

OK..itu saja...mudah kan, tp tgk mood la jugak, dikala malas, benda yang senang pun jadi susah....mcm CK ni, lebih suka beli bubur dan siap masak kat Pasaraya Maidin USJ nun...sanggup pegi jauh2, daripada nk memasak...adoooooiii..teruk kan kalo angin malas ni datang !!! 



Bila dh masak, CK masih lagi tak dapat bezakan, apakah ia barli atau gandum. Bila makan sedap jer...hahahaha....bantai jer laaaa... Kengkawan tau ke beza antara barli dan gandum? cer citer sikit


Ok... kenyang !!

3 corat coret:

Chah berkata...

suka bubur barli! entah kak chahpun x tau tu gandum ke barli...hehehe...yelah musim hazy ni nak kena banyak minum air...take cara CK

cik cek berkata...

Assalamualaikum....
Lamanya tak makan bubur2 cam gini...akak pun tak sure gandum ke barli ke...tapi suka makan..cuma lama tak buat dah ...

inahar ali berkata...

cer akak rasa semangkuk baru leh tau barli ke gandum..hahaha!! kalu gandum ada rasa gandum..kalu barli ada rasa barli..eh..err..meh try lg semangkuk..haha!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...