Khamis, 18 Oktober 2018

Speghetti Carbonara Homemade

Assalamualaikum. Hari ni CKak malas sangat nk masak nasi, sebabnyer takde sapa kat rumah. Semua bizi. Bila balik rumah, dah letih dan terus tidur. 

Dan untuk yang bersekolah, mereka pun dah kurang selera nak makan nasi. Jadi hari ni kita western sikit lah. Mama masak spegheti carbonara. 


Image may contain: food

Speghetti carbonara digandingkan bersama ayam bbq bakar. CKak guna airfryer jer untuk bakar ayam. Senang dan tak kotorkan dapur

Image may contain: food

RESEPI SOS CARBONARA:
1 sd Olive Oi (sy guna minyak biasa je 1sd KFC)
1 Bj bawang holland (cincang/dadu)
5@6 biji bwg putih (rincik halus)
1kotak kecil fresh milk (sy pakai low fat)
3@4 kping Cheeder cheese
1 kiub ayam
white pepper
black pepper biji (tumbuk)
Oregano/Mix Herbs (sy guna mix herbs)
air (utk kuah)
tepung gandum di bancuh dgn air(utk memekatkan)
button mushroom
sosej*(yg diet xbrapa sesuai ltak sosej)
garam*(diet xpyh letak xpe..klw nk letak sekadar sikit2 rasa ja na)

Image may contain: food

Cara:
- TUMIS bwg putih & holland hgga naik bau
- masukkan Kiub ayam, sosej*, button mushroom
- masuk susu & sambil kacau 
- then masukkan WHITE & BLACK PEPPER, Mix herbs
- masukkan air then kacau sebati
- masukkan bancuhan tepung utk pekatkan kuah
- masukkan garam *garam bg yg diet xperlu xpe ye :) imbangkan rasa smuanya
- siap dihidang

(*KUAH terpulang pada selera masing2, kalau nak buat kuah cair tp byk lebihkan air, kalau nak kuah byk tp pekat tambahkan bancuhan tepung)


Image may contain: food

Jika nak pedas, boleh taburkan cili flakes. Kat sini CKak tabur juga daun pasley

Image may contain: food


OK. Sampai sini dulu 

0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...