Sabtu, 4 Ogos 2018

Tauhu Bergedil Sedap

Hari ini rajin sikit, akak buat tauhu  bergedil. Makan dengan nasi atau nakan ratah begitu jer pun sedap


Resepi begedil
-Kentang 1 1/2kg di rebus sampai empuk dan ditumbuk
*Isi ayam/daging cincang semangkuk (tumis)
*3 biji Cili besar dadu(tumis)
*sebiji kecil Carrot dadu(tumis)
*Cendawan butang dadu 1/2 tin(tumis)
-Bawang goreng(bawang besar hiris gaul dengan tepong gandum dan di goreng sampai garing)
*kalau nak senang, beli je bawang goreng dah siap.
-Daun bawang /daun sup
-Lada sulah/lada hitam
-Tepong gandum 2sudu
-Garam
*gaulkan semue yg di atas.
**Tauhu kering 2paket besar (RM4/paket)

Cara nak sumbat.
-Tauhu kering tu, Gunting 4 kat atas..
-Keluarkan isi dalam tauhu die..
-Gaul dalam begedil isi tu..
-Kemudian Sumbat balik dalam tauhu..

-Goreng tauhu ni yg dah dicelop  telor+ sedikit garam + sedikit tepong dlm minyak yg panas paras separuh tenggelam tauhu.. goreng sampai masak



Resepi sos
-4sudu cili kering
-Secawan air
-Gula melaka seinchi yg bulat tu
-Sos tiram sesudu
-Kicap manis 5sudu
-Garam
-Gula
-Tepong gamdum + air
**Kalau xpedas, boleh tambah cili padi
-Tumis cili kering sampai pecah minyak.
-Masukkan semue bahan kecuali air tepong.
-Bile dah mendidih baru masukkan air tepong tu..
**Bahan2 sos ni kene ikut tekak masing2. Saya suka manis2 pedas..
So boleh ubah2 mase rase tu..



Ok...sampai sini dulu. Byeeee ! 

1 corat coret:

Gee® berkata...

Sedapnya tauhu pegedil... tapi malas nak buat... nk ckit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...