Selasa, 11 Februari 2014

Pau Lembut dan Gebu

Salam... hari ni CK terlebih rajin sikit.. vitamin R overdose, so macam2 bleh buat... Mula2 buat pau.. Lepas tu buat plak muffin pisang. kesian tengok pisang2 dh mula hitam dalam peti es tu... dan lepas buat lenyek pisang nk buat muffin tu, masih ada baki pisang...so CK buat plak lepat pisang... hehehe.... 


Resipi pau Ck dapat dari FB, saja la suka cuba  resipi baru. Lagipun jebat bertuah CK tu terbeli tepung pau sampai 2 kilo (suruh beli tepung roti, dia terambik tepung pau la plak)... so buat pau la jawabnyer dua tiga menjak ni....

Resipi
500gm tepung pau
50gm gula halus
300gm air suam
1sd kecil garam halus
2sd kecil baking powder double action
2sd kecil yis kering
40gm shortening
Sedikit daun pisang tuk alas

Panaskn air kukusan
Masukkn tpg dlm mixer
Bancuh gula,garam,yis,baking powder DA dgn ais suam...kacau hingga gula larut
Masuk dlm tepung n putar speed 1
Da sebati..masuk shortening n tukar speed 2
Putar smpai x melekat lbh kurang 15 min
Timbang 25 gm..masuk inti n susun dlm kukusan.
Tunggu naik dlm 20-30 min...bru kukus
Jgn buka api besar...nti bila buka tutup kukus..pau akn bkedut n turun
INGAT...KUKUS PAU HANYA 7-10MIN SAJA


Pau inti kaya...dan kayanya CK beli yang ready made jer kat Bagus...ermmm...tak brapa sedap laa..kayanya manis sangat, tak rasa lemaknyer... kalo nk niaga boleh la belasah...tp untuk makan2 keluarga, biarlah kaya buatan sendiri, lebih sedap, berlemak manis bersantan bagai...baru la sedap dimakan .. yer dak??

Ok.. hidangan minum petang dh ready !!! 



Muffin pisang ni boleh la budak2 buat bekal pegi sekolah esok. Yeah,.. esok takyah susah2 fikir bekal apa utk diorang..


♥ ♥ ♥ 

8 corat coret:

INA berkata...

Salam Makcik..boleh tumpang minum ptg sekali x? hihiii

Kerull Nazeem berkata...

Pau 2 biji boleh..hik hik

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Yeaaahh akak pun nak tapau jugak gi kerja boleh CK.. pau 2, muffin 3 hahahha lapor ni ...

Rajin betul lah CK ni akak dah semakin lemau lah pulak sekarang :D

Bbwana adienia berkata...

salam

wah..gebunya pau..best la..nak minta bleh?hehe..

NEKCIK berkata...

nekcik slalu buat pau tak mnjadi..asyiik berkedut kedut jer..hi macam orang yang membuatnya lah tu!!

fuzidss berkata...

memang suka sangat pau ni.... ingat arwah opah

Wattie berkata...

Assalamualaikum CK,
PErnah buat pau dulu dulu masa zaman takda internet, pau ranap, berkedut mcm yg Nekcik buat, hahaha terus tak buat sampai la ni. Anak bujang suka sangat, tapi selalu beli kat warung.

Sue berkata...

Sedapnya CK

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...