Jumaat, 20 Disember 2013

Bahulu Kampung

Salam Jumaat yang penuh barokah !!

CK suka makan bahulu, dan hari ni teringin plak nk makan bahulu cara orang lama, tak guna sebarang bahan penaik...hanya telur, gula dan tepung sahaja.


Resipinya senang ya amat

3 bj telur ayam
1/2 cawan gula
1 cawan tepung

Bila dh sukat semua bahan2 tu, panaskan sekejap gula dan tepung dlm oven...ni tujuannya agar bahulu tu ringan dan tahan lama... kalo orang dulu2, dia jemur jer kat tengah panas, tp cuaca Bukit Jalil hari ni mendung, so CK bakar jer dlm oven, suhu 160'c selama 15 minit

Lepas tu sejukkan tepung dan gula tadi. Biar oven panas, dan naikkan suhu menjadi 200'c. Panaskan sekali acuan bahulu. Letak minyak dalam acuan agar tidak melekat

Pukul telur sampai kembang. Dan masukkan gula sedikit demi sedikit. Pukul lagi sampai putih.

Lepas tu, masukkan tepung sesudu demi sesudu. Perlahan2 gaul.

Buang minyak dalam acuan dan isikan dengan adunan bahulu 3/4 penuh. Bakar selama 15-20 minit (sampai masak laaa...warna light coklat )

** Bahulu CK ni dh terlebih masak, sbb sibuk main FB... hahaha... apapun, dalamnya lembut dan luarnya garing. Sesuai untuk minum petang bersama kopi O


5 corat coret:

Azian Nd berkata...

Salam Mah, dulu rajin jgk buat baulu ni..skrg beli je...selalu kat eon big pcg utama. Yg garing mcm tu la yg sodap!

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

anak sy suka sgt bahulu ni...

mama sara nur berkata...

emmm sedappp baulu
kita suka yg baru masak tu he hee panas2
dulu2 kan suka ngacau arwah tok dan mak buat baulu ,angkat satu terus ngap he hee

Wattie berkata...

Assalamualaikum CK,
Akak baru dok berangan nak buat bahulu, tp tak terbuat2 lagi. Anak2 akak suka sgt dengan bahulu ni, lembut dan tak jemu dimakan

Anna Qawina berkata...

weh sedapnya..kalau bakar gula dgn tepung tu x melt ke gula? jakun...kekeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...