Ahad, 2 Ogos 2009

Tempoyak Seri Rampai

Semalam, kat Sungai Besi ada pasar malam, so aku pun beli lah pucuk2 kayu ni. Memang teringin sangat nk makan lauk ni, kebetulan plak mak mertua aku ada bagi tahi minyak. Memang sedap kalo letak dalam lauk ni....


Sepatutnye guna udang kecik2 sikit la..tp disebabkan malas dh nk pegi paso, so bantai jerlah dengan udang yang beso sikit ni. Beli kat tesco ari tuh..

Resepinyer senang jer, mcm buat masak lemak cili api tuh jugak.

Bahan-bahan
>1 ikat pucuk ubi
>1 ikat pucuk paku
>2 batang serai
>5 helai daun kunyi - seeloknya pucuk muda, sebab lembut**
>10 helai daun pucuk kaduk
>15 helai pucuk labu
>500gm tempoyak
>200gm cili api kampung
>100 gm ikan bilis
>4 papan petai - dibuang kulit n dibelah dua
>300gm udang - saiz sederhana
>1 inci kunyit hidup
>garam secukup rasa
>gula secukup rasa
>santan dr 1 1/2 biji kelapa
>2-3 biji cili merah - dihiris2 atau dibelah dua je.
>2 sudu besar tahi minyak...kalo suka...

Cara-cara
-tumbuk cili api brsama kunyit idup dan garam dalam lesung, hingga lumat, ketepikan
hiris serai halus2,
-kemudian tumbuk dalam lesung separuh hancur je. then hiris semua sayuran tadi halus2 mcm nak buat bunga rampai tu. untuk pucuk ubi pula, bila dah hiris, basuh dan ramas dgn garam kasar,
-panaskan kuali, masukkan cili padi dan udang.
-kacau n kecutkan udang hingga air udang kering.
-lepas tu masukkan petai. kacau dan biar lebih kurang 1 minit.
-masukkan plak santan. masak sehingga santan hampir masak dan mendidih
-masukkan n sayur - sayuran yang telah dihiris tadi dan juga ikan bilis.
-masak sayur masak. tapi jangan plak sayur tu sampai lembik.
-masukkan plak tempoyak dan cili merah yg telah dihiris. kacau sebati dan masak hingga rasa santan dan tempoyak tu sebati. agak2 dalam 3 - 4 minit.
-tambahkan gula secukup rasa.
-kacau sebati, dan siap untuk dihidangkan.




Sedap di makan dengan nasi panas dan ikan kering...yum,yum.....


7 corat coret:

blogresipi berkata...

Kak Noorma, tolonglaa!!! tertekan kite lauk akak nie... tempoyak2 nie dah lame kite mengidam... tak dpt makan jgk lagi... nak masak tempoyak akak nie bleh? nak semua!!! hehehe

Chik Mi berkata...

noorma berseri2 ye udang ngan tempoyak tu,antaq ke akak sikit nak ghase.hihihihi noorma sihat?

hana berkata...

adussssss!!! bisa terjun kolam aku dbuatnyer noorma weiihhh!!

mummy rose berkata...

sedapnye kak oiii...lama x mkn tempoyak2 nie..

Noorma berkata...

Ijan-sian, sana payah dapat tempoyak yer..balik la sini..kat umah akak ada banyak stok tempoyak

Kak Mimi- saya sihat akak, alhamdulilah, masih boleh masak..tp malas jer lebih..nanti saya pos yer...

Hana- you jump, i jump ..he,he... jangannnnnn !!! sian baby tu...takpe, nanti balik msia makan tempoyak puas2 yer...

mummy rose-tempoyak memang best kan...aku ibarat mentimun, kau ibarat durian..tp bila durian dh jadi tempoyak, masa tulah timun lenyek puas2..makan ngan sambal tempoyak..he,he....

Chef Cid berkata...

Tempoyak memang sedap. tapi kalau buat, saya sorang ajelah yang makan. huhuhu

Datin El berkata...

noorma..sambil baca ni akak telan airlior pahit..sumpah mmg terlior betul..sedapnyeeeeee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...