Rabu, 22 Februari 2017

Bubur Ayam CK


Assalamualaikum.....

Bubur Ayam ni adalah menu wajib setiap minggu di rumah. Hehehehe.... hari2 makan nasi boring gak kan, jadinya dalam seminggu mesti ada menu bubur ni sehari. 


Ni respi ciptaan CK sendiri... idea datang setelah makan Master Chicken Porridge...hehehehe 


Bahan-bahan
1 cawan beras - direndam semalaman
1 inci halia diketuk
1 ulas bawang putih -diketuk
1 sudu kecil minyak bijan
1 sudu kecil serbuk lada sulah
1 kiub ayam/ stok ayam secukupnya 

rebus bahan2 di atas hingga beras hancur -  jadi bubur ler..... hihihi..... CK rebus dengan pressure cooker selama 40 minit. Dah hancur beras, perisakan dengan garam dan perisa . Ketepikan. 

Ayam Goreng
isi ayam secukupnya - dibasuh bersih dan toskan air . Ambil tepung serbaguna (CK guna tepung goreng ayam Bestari) Ambil 2 sudu dan larutkan dengan air, tapi jangan cair sangat. Macam buat goreng pisang jer.... Ok...masukkan isi ayam yang dah ditos tadi. 
Keluarkan dan celup pula pada tepung . Kemudian, terus goreng. Siap.... Dah sejuk, potong kecil2...

Bahan lain
daun sup, daun bawang
bawang goreng
cili flakes
telur masin (jika suka) 

Hidangkan bubur ayam bersama isi ayam goreng, daun sup, daun bawang, bawang goreng dan cili flakes. 























Kak CK, saya takde pressure cooker, nk rebus beras sure lama kan?? abis gas saya nanti !!  Ok...akak bagi tips untuk mempercepatkan proses merebus beras

Katakanlah anda nk masak bubur pada keesokan harinya. Malam sebelum tidur, bolehlah ambil 1 cawan beras dan cuci bersih. Masukkan dalam bekas sesuai, contoh tupperware, dan isikan air hingga tenggelam beras tu... kemudian, masukkan ke dalam peti sejuk (dingin beku)... biar beras tersebut beku mcm ais batu. Esoknya, masukkan terus ke dalam periuk bersama air dan masak macam biasa. Insyaalah beras cepat hancur. 

Dan tips kedua : Kalo ada nasi sejuk jangan dibuang. Biasa kita buat nasi goreng kan. Haaa...buat bubur pun boleh dik nun.... masukkan nasi ke dalam periuk dan tambah air. Rebus mcm biasa hingga jadi bubur. CK slalu buat yg ni. Nasi selamat, bubur pun cepat masak... hahahaha......

OK...selamat mencuba !! 





1 ulasan:

zarina berkata...

Mak aku pun buat tip no2 ni..senang citer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...