Isnin, 5 November 2012

Crepe Durian

Salam semua pengunjung
Akhirnya...tewas juga setelah termimpi2 akan crepe durian ni. Anak2 jer yang suka, sbb intinya yang berkrim dan ada ulas durian di dalamnyer. Tapi bagi CK dan Jebat? eerrrm...setakat rasa boleh lah.. nk suka tu tidak rasanya, sebab tinggi kalori dan boleh menggemukkan


Untuk rujukan kwan2 yang teringin nk buat crepe durian macam CK. Lain orang lain tekaknyer kan. So selamat mencuba

Resipi
50gm tepung gandum
1 sb tepung ubi
1 bj telur
2 sb gula halus
3 sb butter cair
160ml air
40 ml susu cair
1 sk esen vanila
pewarna yang disukai

Inti
150ml non dairy whipping cream- dipukul hingga kental/kaku
isi durian secukupnya- dibuang biji dan dilenyek sikit

Cara-cara
Dalam blender, satukan semua bahan, dan tapis
Panaskan kuali non stick, dan dadar adunan macam buat kuih dadar. Jangan tebal sangat. Masak di satu bahagian saja. Kemudian angkat dan sejukkan sekejap
Letak whipping cream di tengah, kemudian letak pula isi durian. Lipat
Sejukkan sebentar dalam peti sejuk dan bolehlah dinikmati 


Ck dah boleh agak rasanya, sbb tu CK letak sikit jer isi durian tu...sayang oiiii....
dan bila anak2 jer yang suka...huhh...rugi jer durian aku tu !! sib baik buat sikit jer :(
CK mmg penggemar durian no 1, tp CK tak suka akan whipping cream tu...kalau makan durian dengan dadar tu jer, rasanya lagi sedap kot...hehehe....

Minggu lepas, masa CK jalan2 kat midvalley, nampak satu kiosk jual crepe duriannya. Punyer la cenonet. Besar dua jari jer...dijual dengan harga rm10.00 utk 6 biji. Apalah yang sedap sangat yer ?   Yelah..orang lain, lain plak citarasa dan tekak mereka.




9 corat coret:

mama sara nur berkata...

tepattt, lain org lain tekaknya he he selera tak serupa kan
sama cam CK akak x blh terima durian crepe ni..tp kalu durian br kopek tu ok...ngappp he he

cantik kaler hijau, sb selalu nampk kuning

Asyifa Mustaffa berkata...

wah...! sini pun ada crepe....merata dah nie resepi nie bejalan........:)

mala berkata...

musim crepe ...

Qhaifa Nur berkata...

rupanya bahan2 utk crepe durian nih x sama...ikut selera masing2....
sedapnya.....

Sheila Shafeareen berkata...

ck akk buat rasa mangga...whipping akk x letak akk buat sendiri pastry crem..lg sdp....

Irfa berkata...

try sekali..bolehlah
sbb durian ngan saya ni tak ngam sangat.kalau tempoyak tu ye :0

Nieda berkata...

tengah panas benda ni. rata2 orang ckp .

merahitujambu berkata...

meleleh plak tgok ..

Phong Hong berkata...

Crepe durian ni pasti sedap. Saya nih peminat durian :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...