Selasa, 9 Oktober 2012

Pavlova Pengikat Kasih

Salam... pagi ni nampak Kak Yan dah tayang pavlova, so teringat akan pavlova yang CK buat ujung minggu lepas. Setiap hujung minggu pasti akan ada order untuk pavlova (walaupun CK tak suka ambik order pada hari cuti sbb nk rehat)...tp nk buat cemmana kan... orang dah teringin. Selalunya diorder untuk makan2 sefamily atau meraikan orang tersayang.

Nah...amik ko...3 layer !! hehehe...puas makan. Kenapa Ck gelar pavlova ni pengikat kasih? sebabnya kalo nk bodek my Jebat utk dapatkan sesuatu benda, CK akan buatkan pavlova ni...sure lepas makan tu mintak apapun dapat.....hahahaha...ye ke?? (tengah bodek/mintak dia belikan set Habib Jewel yang CK berkenan tu...sbb tahun ni jebat dapat bonus lebih,lebih dan lebih....hahahaha)

BAHAN-BAHAN
4 biji putih telur
1 cawan gula
1/2 tsp esen vanila
1tsp cuka
1/2 tbsp tepung jagung

TOPPING
240 gm whipping cream
1 1/2 tbsp gula halus
1/2 tsp esen vanila

CARA MENYEDIAKAN:
1. Pukul putih telur di dalam bekas yang benar-benar kering sehingga gebu. Masukkan gula dan pukul lagi sehingga benar-benar likat/kembang dan berkilat.
2.Renjiskan esen vanila dan cuka.Pukul sebentar. Taburkan pula tepung jagung dan kaup balikkan.
3. Bentukkan meringue di atas loyang beralas kertas dan bakar di dalam oven yang telah di panaskanselama 10 minit dahulu dengan kepanasan 160 darjah celcius dan bakar selama 60- 70 minit.
4. Setelah masak, tutup suis dan biarkan pavlova di dalam oven yang terbuka sehingga sejuk.
5. Sapukan topping di atas pavlova dan susunkan buah-buahan pilihan.
6. Untuk topping, satukan semua bahan untuk topping dan pukul sehingga kental. 

 CK mmg tak suka ambil makanan bergula, tp disebabkan pavlova ni CK kalah !! aduhhhh




Yang bestnyer kat rumah ni, anak2 tak makan pavlova ni sbb diorang tak makan buah....hahaha.....



Ok...berbalik pada order.... 2 layer pavlova in container...diorder oleh Nina Cyberjaya...utk makan2 time picnic petang2.... kelakarnya CK jugak joint picnic tu...hahaha....tp takde la makan, sbb dah puas makan kat rumah sblm tu.... hehehe...TQ Nina

 Minimum order utk pavlova in container = 4 set.. kurang pada tu takleh ler...tak balik modal membuat dan membeli buah....hahaha.... Kali ni takde stoberi sbb kat kedai buah kat rumah ni dah habis stok. Buah kiwinya plak, my Jebat tersilap beli. Dia beli Gold Kiwi...udah ler warnanya dekat nk sama dengan warna peach dan mangga...eeee...geramnya...terpaksa la keluar balik dan cari buah kiwi warna hijau.



Ni plak order oleh Azlina Bukit Puchong. 7 bj mini pavlova. Tapi disebabkan Azlina ni punctual dari segi payment dan masa pick up, so CK bagi 1 pavlova free kat dia....hehehe.... harap berpuas hati :) 



♥ ♥ ♥

7 ulasan:

Unknown berkata...

wah kak cantiknya...zila tengok byk org try dh tp x tertry...x manis ke kak...tu yg xbrani tkt xde org mkn kot manis sgt.

Qhaifa Nur berkata...

baru ni adik ada buat...sekarang dah rasa mmg sedap tapi tak tahan manis sikit.......

Kak Nik Ja berkata...

salam Ck..ohh gitu ka petua nak bodek asben ekk!! nanti bleh terai...byk jugak barang yg akak nak surh asben akak beli..haha..harap2 berjayalah...!

..di lesung pecah.. berkata...

Salam...sedapnyee pavlova tu..Waniey pun selalu gak buat ni,,terliurlah plak..

dZana berkata...

aduhai CK.. pavlova pulakkk... suke nk buat..tpi tak larat nk makan..geram tgok versi yg comel2 tu

Ros berkata...

Salam ziarah...teliurnya kak Ros he.he...teringin pulak nih...

TiranaAduka berkata...

salam..
Sungguh menyelerekan

Salam kenal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...