Isnin, 14 Mei 2012

Agar-Agar Kek Batik

Salam

Hari ini CK agak sibuk sikit. Ada tetamu nk datang rumah (hari Isnin cenggini??  yer.... sepupu CK...dia cuti, so jalan2 la ke rumah)

Dan...inilah salah satu dessert untuk dihidangkan kepada tetamu. CK sendiri mmg suka kek batik coklat ni. Kalau makan tak bleh nk berenti. So bila ada tetamu, CK buatlah...so takde la makan banyak...hehehe...(amacam idea ck ni? bagus tak?? kahkahkah) 


Terima kasih pada dik Izah, kerana sudi berkongsi respi ni. CK copy dan paste jer dari umah dia....

KEK COKLAT BATIK BERAGAR-AGAR
by Izah Muffin Lover

Bahan-bahan
2/3 cawan air
1 sk serbuk agar-agar
250 gm butter
125 gm milo
3 sb serbuk koko
1/2 sk serbuk nescafe
1/2 tin susu pekat (tin 505g)-hampir 1/2 tin ikut kemanisan masing2
1 kampit biskut merie * tak habis 1 kampit

Cara-cara
Sediakan Loyang yg dialas plastik bersih(tujuannya supaya kek tidak melekat dan senang diangkat dr loyang tanpa mencacatkannya)
Masukkan air ke dalam kuali diikuti serbuk agar2. Kacau sehingga cair.*kacau hingga serbuk agar2 larut dan air mendidih.
Setelah itu masukkan butter dan gunakan api yang kecil sekali...
Apabila sudah cair masukkan susu,milo sedikit demi sedikit gaul sehingga milonya sebati.
Seterusnya masukkan serbuk koko.... gaul tanpa henti sehingga halus dan tidak berketul lagi....
*boleh rasa cicip kemanisan yang disukai.
Setelah pekat(adunan yang mengandungi agar2 ini tidak akan terlalu pekat seperti resepi asal),boleh lah mula menyusun biskut marie di dalam loyang sehingga menutupi permukaan dasar dan ceduk adunan coklat kemudian ratakan.
Susun lagi biskut marie dan lapiskan dengan adunan coklat.
Ulangi langkah 4 dan 5 sehingga adunan habis
Biarkan sejuk dan masukkan ke dalam peti sejuk semalaman.... potong dan siap untuk dihidangkan...
*untuk kek batik coklat beragar2 ni tak perlu semalaman. Jika cukup sejuk dan set di dalam peti es, sudah boleh dinikmati dan dipotong.

 

Ok....takleh nk membebel banyak, sbb tetamu dah on d way !!! tp masa potong ni, dua tiga kali anak2 CK dok mengulang ambik dessert ni. ...adoiiii....sempat ker nk jamu tetamu ni??

jumpa lagi nanti !!!

7 corat coret:

Sheila Shafeareen berkata...

salam ..hemmm ada tetamu ye.....seronok melayan...npk sangat menarik lah..lama betul x mkn coklat2....lapisan sekut pun cantik

INA berkata...

sedapnya kek batik coklat lama x makan..nnt boleh try..

Syiellz Yumie Zull berkata...

sedapppppppnya nyum nyumm !!!

mala berkata...

menarik!

Sari Yusa Ibrahim berkata...

menitis choc tu, terliur saya... hihi

mayangsayang berkata...

cantiknya kek batik ni ... sekata aje susunan biskutnya

mama sara nur berkata...

assalam CK
MEMANG SEDAP KEK BATIK NI KAN TP AKAK LUM PENAH WAT YG LETAK AGAR2 CAMNI
LAGI SEDAP TAK CK?
BUKAN APA ANAK2 AKAK PUN GEMAR KEK NI CUMA MAMA DIORG MALAS SIKIT HE HE

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...