Khamis, 7 April 2011

Kerepek Bayam

Selamat petang...hari ni rajin sikit, buat kerepek bayam plak. Lama dah tak buat kerepek ni. Selalunya time raya jer buat, bertong2 dan jenuh menggorengnya. Tetamu paling suka kerepek bayam ni, kejap jer licin.


Cara nk buat kerepek bayam ni...alahai...senang jer..memula korang pegi ler kedai beli sayur bayam, tak kira la bayam merah atau hijau. Pastu siang ler..jangan ambik batang yer...takmo, takmo...ambik daun jer yer... pastu rendam dalam air kejap agar pasir2 dia sume keluar...toskan..dan keringkan...


Pastu sediakan adunan tepung untuk celup bayam ni. Bahannya mudah jer, tepung beras, tepung jagung, garam dan sedikit air kapur. Bancuh macam buat adunan untuk goreng pisang tu, tp jangan cair sangat, nanti daun bayam tu takleh nk serap adunan tepung yang cair.

Bila adunan dah siap, celupkan bayam dan goreng ler sampai kuning... agak2 ler..selalunya kerepek bayam akan terapung di atas minyak panas, dan takde bunyi berdesir lagi, tu tandanya dh boleh angkat ler....


Ok..meh layan kepek bayam !!!!

6 corat coret:

Mas berkata...

kak norma...ada rasa lebih kurang macam cendahwan goreng tak bayam goreng ni.....
mas tak pernah rasa lagi la..

Cendana Kasih berkata...

Mas- takde macam cendawan pun, dia ni lebih pada kerepek... sedap dan ralit jer makan...selalu akak buat time raya, boleh simpan lama kepek ni..budak2 yg tak makan sayur pun suka kepek ni

HomeKreation berkata...

Aslmkm... nak rasa cikit... Along lum pnh lagi rasa ni....shian kita kan....hehe.

norlie berkata...

terimalah award dari akak ye

Norasikin berkata...

Tak berubah warna la pulak bayam ni. Berapa lama bayam ni tak layu?

Cendana Kasih berkata...

Shikin- yer warna tak berubah ataupun luntur dalam minyak....kerepek ni tahan lama, bila dh salut tepung, goreng..kadar air dalam sayur tu dh takde..so boleh la tahan lama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...