Ahad, 6 Mac 2011

Hari Makan-Makan

Salam semua

Dah 2 hari tak update blog. Semalam kami sekeluarga pulang ke Melaka kerana menghadiri kenduri kawin sepupu Jebat (sori...takde gambo, sbb takde mood nk amik gambo, sekadar bawak kamera jer....)

Dan hari ini plak, ada kawan2 datang rumah, tak ramai pun, 2 keluarga jer. Alhamdulilah...ada gak yang sudi berkunjung ke rumah aku. So aku masak ler sikit2. Apa yang ada jer lah. Sekadar lauk2 kampung jer.

Lauk-lauk ringkas, senang dan cepat dimasak. Antaranya ialah :
* sup ayam dan sayur (untuk budak2),
* sambal kupang (kupang ni beli kat Melaka semalam...murah, sekilo rm4.00, fresh lagi)
* masak lemak cili padi pisang muda - ni mak mertua aku bagi, also from Melaka
* daging bakar,
* ikan keli bakar - hasil kolam my Jebat
* air asam - ada campuran belimbing buluh

So inilah lauk2 kampung yang sempat aku masak. Asalnya aku nk masak nasi dagang (cubaan pertama, sbb dh beli beras nasi dagang warna perang tu, tp macam takut ler plak. Takut tak brapa nk suksess. So buat jer lah nasi putih. 
Malu jugak sbb ada sorang tu(suami si Ann)  kali pertama datang rumah, dijamu plak dengan lauk2 ringkas cenggini..


Dadih stoberi, dibawa oleh cikgu Wati. Anak2 aku suka makan dadih ni, almaklum ler...dh lama mak diaorang tak buat segala dessert ni...

Yaa... this is the best...kalah SR. Inilah dia puding triffle yang dibawa oleh cikgu Ann. Aku terpaksa makan sbb dh terlampau tergoda dengan dessert ni (lupakan Artkins buat sementara waktu) Huh...hancuss diet aku hari ni disebabkan puding triffle ni....

Mmg sedap. Thanks Ann. Len kali boleh buat lagi yer

Lepas makan, kami lepak2, sembang 2 sambil makan kacang. Lepas tu aku goreng plak sukun, makan dengan air teh tarik...... sembang punya sembang sampai ke petang..... terima kasih kengkawan yang sudi datang !!!!

2 ulasan:

anymz berkata...

salam noorma
eh!sedap apa lauk simple2 cenggini..akak cukup terliur dgn gulai pisang muda tu.tambahan lagi dgn air asam dan daging bakar..perghhh..mmg hancur diet kita di buatnya..

Unknown berkata...

perghhh tak thn nengok menu lauk pauk kg ni kak...tgk ikan keli tu lagi ler tk thn..terliur nk pi cari keli lagilah nanti...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...