Selasa, 14 September 2010

Puding Sagu Gula Melaka

Desert hari ini. Teringin plak nk makan yang manis2 dan berlemak. Masa puasa hari tu tak sempat nk buat.




Bahan-bahan
~500gm sagu biji
~1 litre air
~Setitik dua perwarna hijau ~ optional
~300gm gula melaka + sehelai daun pandan ~ masak hingga pekat kemudian tapis
~300ml santan pekat ~ aku guna susu cair jer...
~600ml air
~1 s/teh garam
~1 s/mkn tepung jagung + sedikit air

Cara-cara
Gunakan periuk yg bersih dan tidak berminyak.
Didihkan air. Bila sudah mendidih, masukkan sagu biji dan hendaklah sentiasa dikacau, jangan berhenti sehingga ia berkanji.
Bila bintik-bintik sagu itu sudah tidak kelihatan lagi, matikan api.
Dengan menggunakan tapisan ambil 1 atau 2 senduk sagu itu, masukkan dalam tapis dan cuci dibawah air paip yg sedang mengalir deras, sehingga semua kanjinya hilang dan tinggal hanya biji-biji sagu yg tidak berkanji. Buat begitu sehingga sagu dalam periuk habis.
Lalu masukkan biji sagu yg bersih ini ke dalam acuan atau mangkuk dan simpan dalam petisejuk.
Kira-kira setengah jam kemudian ia akan menjadi kental dan beku.

Semasa menghidang, keluarkan sagu ke dalam mangkuk lain lalu curahkan santan dan gula melaka. Amat sesuai di makan waktu sejuk dan dihidangkan sebagai pencuci mulut.



4 corat coret:

Suzi berkata...

salam noorma,
dtg beraya ni...hehehe...
kita suka puding2 ni...yumm.

cikmanggis berkata...

salam noorma..cm pun rasa teringin nak makan manisan ni..guna susu cair lebih elok untuk kesihatan:)

Noorma Ismail berkata...

Slamat Hari Raya buat Suzi dan CikManggis. Sebenarnya saya lom pernah buat desert ni. Kali terakhir buat masa tingkatan 3, kelas masak-memasak. Lepas tu dh tak pernah buat.
Masa puasa hari tu, tengok dessert ni kat rumah Izah dan kengkawan lain. Macam teringin la plak. Tu yg cuba tu. Sedap plak rasanya bila makan ngan susu cair. Lepas ni boleh buat lagi..gamaknyer kalo tambah ngan buah2 lagi sedap kot..

Uncle Lee berkata...

Hello Noorma, I love your cakes and desserts. And that 'germ dessert' looks really delicious. I think 2 bowls will do me fine. I love that unusual name too.
Imagine telling friends, "mari, I give you some germs to eat', ha ha.

You have a pleasant week and keep a song in your heart, lee.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...