Jumaat, 7 Mei 2010

Daging Hitam Malabari

Salam jumaat untuk semua kengkawan blogger...

Lambat sikit update blog hari ni, asalnya tak masak sbb Hang Jebat kata balik lambat, ada shutdown kar Sungai Buloh, tup,tup pukul 1 dh sampai umah. Aku plak masa tu tengok syok main games kat facebook, apa lagi cepat2 tutup pc dan pegi dapur tung tang tung tang ler... nasib baik ada Along, boleh jaga si Ryan.



Ni lauk paberet mak aku, setiap kali pegi melawat dia di Melaka, mak aku dh telefon awal-awal suruh masak lauk ni. Walaupun banyak stepnyer, tapi untuk ibu tersayang aku masakkanlah jugak. Takpelah, masa kecik2 dulu mak aku tak pernah merungut pun bila aku suruh masak lauk itu ini, Skang ni dua bulan sekali dia suruh masak lauk ni, takkan tak boleh kot...

Ok..hari ini aku perturunkan resipi daging special ni. Ni resipi mak aku taww... masa aku kahwin dulu pun, dia masakkan lauk ni. So lauk ni mmg best lah..


Bahan-bahan
-800 gm daging -dipotong kuib dan direbus hingga empuk

Bahan A
-1 sudu besar jintan manis
-1 sudu besar jintan putih
-2 inci kulit kayu manis
-2 bunga lawang (bunga penuh tau)
-8 biji bunga cengkih
-6 biji buah pelaga

Bahan B
-2 inci halia
-1/2 inci lengkuas
-5 ulas bawang putih
-2 batang serai
-3 biji buah keras

Bahan C
-8 ulas bawang merah
-10 btg cili kering


Bahan D
-3 sudu besar sos tomato
-1 sudu besar cuka makan

Cara-cara
1.Bahan-bahan A disangai tanpa minyak dalam kuali hingga naik bau. Jangan hangus yer.. ketepikan dan biarkan sejuk. Lepas tu guna blender kering dan kisar semua bahan-bahan hingga halus.
2.Bahan-bahan B dihiris macam biasa.
3.Dalam kuali, masukkan sedikit minyak dan goreng bahan C, mula2 goreng bawang dulu, pas tu cili kering yer..
4.Ok...lepas goreng, masukkan dalam blender dan kisar hingga halus.
5.Masukkan pula bahan2 B, tambah sedikit air dan kisar lagi sampai semua halus,
6.Ambil daging yang direbus tadi, dan masukkan semua bahan2 yang diblender tadi. Masukkan juga bahan A yang dikisar kering tadi. Gaul rata semua bahan2 hingga sebati.
7.Panaskan kuali, masukkan minyak masak dan tumis daging tadi. Kacau goreng sampai pecah minyak. Kemudian boleh tambah sedikit air.
8. Bila semuanyer sudah mendidih, masukkan gula, garam, perasa, sos tomato dan cuka makan. Rasa, dan adjust sendiri yer.. rendang ni mesti ada rasa manis, pedas dan masin.
9.Biar kering sedikit dan bolehlah diangkat.
Sesuai dimakan dengan nasi minyak dan lain2....




Ok.... amacam? banyak prosedure nyer kan? tapi rasanyer mmg best, kalo tak percaya cubalah. Boleh adjust rasa pedas tu yer..


3 ulasan:

TREAT AND TRICK berkata...

Salam Noorma, sedap nampak daging hitam ni, boleh di cuba nanti.....

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Terima Kasih sebab kongsi resepi...saya lama dah dok cari resepi ni...Akhirnya jumpa juga disini....Saya akan cuba..dari resepi ni mmg dah tau dah mesti sedap punya.....

Akak Baik berkata...

Nampak menyelerakan...bolehkah kongsi resipi ini? Terima Ka
sih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...