Ahad, 4 April 2010

Bubur Caca

Tadaaaa... ni hidangan minum petang untuk hari ini. Dh lama sangat nk makan bubur caca ni, sebelum bersalin lagi (tp idak ler sampai tahap mengidam).. cari tepung caca yg ready made kat kedai asyik takde jer.. (bukan aku yg cari, Hang Jebat ler.. ) mcm biasalah..kalo suruh dia cari, mmg takde lah jawapan nyer.. ala..alasan jer tu..sebenonyer malas nk menyinggah kat kedai...takut orang tackle dia gamaknyer..wakahkahkah...

Bberapa hari lepas, aku pegi pasaraya (aik?? dh jalan2...udah ler.. g pasaraya beli barang dapur, baby dok dalam kete ngan papa dier) so beli ler segala labu, keledek dan lain2. Mmg bercadang nk buat bubur caca ni pun....

Dan hari ini, termakbullah hasrat nk makan bubur caca. Caca tu aku buat sendiri tawww... semalam google kat tenet ni, cari respi tepung caca. Masa kat kampung dulu, mak aku selalu ler buat kuih gunting ni, tp aku tak tau plak dia letak apa..rupanyer senang benget sih!!!!!


Inilah dia tepung caca yang aku buat sendiri. Caranyer,

-amik tepung gandum (sukati ler nk banyak mana) pas tu ambil secubit garam.
-Masukkan air sedikit demi sedikit.
-Uli hingga adunan lembut.
-Bahagikan kepada beberapa bahagian, kemudian tambahkan pewarna yang disukai.
-Lepas tu canai nipis (masa canai tu, tabur ler sedikit tepung, kalo tak melekat plak nanti)
-Lepas dicanai, bakar sebentar dalam over (jangan sampai garing, sekejap jer tuanku...) Fungsi dibakar tepung caca ini, adalah untuk elakkan caca tu kembang semasa dimasak dalam santan nanti. So takdelah kembang semangkuk jer bubur korang...
-Lepas bakar, keluarkan dr oven dan gunting halus2 macam kat gambar atas tu.. (aku ni pemalas sikit, so gunting ikut suka ati aku jer..)
-Lepas tu rebus sekejap dan toskan.
-Siap untuk dimasak bubur....

Inilah dia bubur yg siap dimasak. Ada labu dan keledek kat dalam tu. Resipi masak bubur sume orang tau kan.... so tak payah ler nk tulis panjang2 kat sini...he,he...




Ok....sampai sini dulu...bye !!!

2 ulasan:

indahhouse berkata...

salam kak noorma,
wah...cayalah kak. pandainya wat caca tu. ni takyah gi supermarket lagi. lam paket siap tu, wane dia pekat kan? sejak kena kencing kotor, saya tak berani beli caca lam paket tu. ada balen2 lagi tak kak...nak tumpang homemade punya ni semangkuk. hihihi

Noorma berkata...

akak ni sebenarnya dh lama mencari yg dalam paket tu, sampai sekarng masih tak berjumpa, sbb tu buat sendiri..kalo tak beli jugak lah..malas nk buat sendiri.Ni dh teringin sangat, cari gak ler respi kat internet...itu yg menjadi tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...