Sabtu, 14 November 2009

Bubur Kacang Hijau + Durian & Bun Manis

Hari ni tak masak nasi, buat bubur kacang+durian dengan bun manis jer...kes dh lama tak meroti. Sebabnyer? Breadmaker rosak...amik ko..sampai terputus tali kipas breadmaker tu. Punyalah ganas aku melenjan Bm tuh... hampir sebulan gak la dia balik ke kilang. Konon takde sparepart. Kena oder dari obersea...mak aiii....jauhnyer...yelah, jenama Princess ni takde kilang kat Malaysia. Tumpang atas jenama Pensonic jer..

Disebabkan masih lagi under garenti, so takyah bayar apa2. Budak tu cakap, dalam masa sebulan ni, kalo rosak lagi, leh hantar repair lagi...so aku pun lenjan ler lagi hari ni....


Bubur kacang durian ni mmg lama dh teringin nk makan. Minggu lepas g umah mak mertua, dia ada masak, tapi ada ke patut, dia bagi 3 sudu jer kat aku...ciss, kedekut punya mak mertua. Alih2, esoknyer, biras aku call, dia kata "macam mana ko nk rasa lebih, dia siap kirim bubur tu ke rumah aku..banyak plak tu..." Emmm....aku tak heranlah, sbb mak mertua aku tu mmg perangai mcm tu, lebihkan anak menantu sana...kami ni mcm tak wujud jer, tapi kalo dekat 2,3 minggu tak jengah dia, tau plak bising...sabo jer lah...


Nk puas makan kan...buat ler sendiri..... tak payah nk bising2, sakit ati.

setelah sekian lama tak meroti, terlupa skill la plak...roti yang tengah syok mengembang, tiba2 terkecut sbb aku sapu kuning telur kat atasnyer...siap main tekan2 lagi...aduih laa....terlupaaa...ni akibat slalu makan kepala ikan la ni...

walo bagaimanapun, roti still lembut, walo tak naik setinggi menara key el....ha,ha.ha...



p/s: Petang semalam, mcm biasa setiap 2 minggu, kami ke Hulu Langat, beli stok makanan ikan. On d way nk pegi tu, mintak izin kat hubby singgah sekejap kat Bandar Baru Bangi, nk beli edible image dan lain2 bahan nk buat kek (persiapan untuk birthday party hubby pada 22hb ni ler...) so dia pun setuju singgah. Kami guna laluan putrajaya, so nk pegi Hulu Langat tu, mmg tempuh Bandar Baru Bangi.Dekat 40 minit dia tunggu dalam kete, anak2 plak tido....nampak muka mcm tension jer...

Dan masa baliknyer, kami guna laluan Cheras, sebab kalo balik kena guna laluan cheras ni, dekat sikit nk masuk umah. Tapi sebelum tu, singgah sekejap kat stesyen minyak shell, sbb minyak dalam tangki dh kian kurang. Kete Malaysia ni takleh dibiarkan jarum minyak tu kurang dari setengah tangki. Kang cepat jer menyusutnyer.... hubby pun berhenti sambil tu dia call kawan dia, cakap pasal kerja esok hari.

Tetiba along plak menyamput, mama sini takleh pakai kad laa... Ala, tak leh gesek kad plak. Ada online problem.. (kami mmg guna kredit kad untuk isi minyak, nk kumpul point la konon..)

laki aku buat derk jer..terus sembang ngan kawan dia..kete lain dh beratur kat belakang tu. So, aku pun keluarlah dari kereta dan pegi ke kaunter. Hulur duit rm100.00. Lepas aku bayar, terus laki aku kuar dari kete dan pam minyak masuk tangki...dengan muka selamba jer... bukan ingat nk bayar balik ke, ucap terima kasih ker, dia buat mcm tak ada apa2 jer..... (minyak kete aku, kalo full tank, mau dekat rm120.00)

eee...geramnyer...kete sapa ni?? kalo aku tau kena 'pow' sampai rm100.00 mcam ni, tak payah la ajak g Bangi. Ni kan dh rugi....





5 ulasan:

nurindah berkata...

Salam kak Noorma,
ciannya kak Noorma. roti tu da comei dah. rajinnya kak menguli.

sometimes org lelaki akan mcm tu. hubby saya pun sama. sabau jer la. hihihi.

E-na berkata...

Salam...sedapnya mkn bun cicah bubur kacang...ada rasa durian lg...yummy yummmy

Tanpa Nama berkata...

Buat sendiri lagi best buleh makan byk2 kak..hehe.. memang sedapp cicah roti tue.. psst, kena paw ngan hubby akak ye.. lain kali akak paw dia pulakk. :D

geraugebang berkata...

Kak gerau tengok macam ok je roti tu. Apa yang tak kena. Kak gerau ni bendul bab roti n kek ni.

Cendana Kasih berkata...

Nurindah- tak uli ler...sume breadmaker yang buat..kalo nk menguli mau terberanak plak akak nanti...ha,he...

Ena-skang ni ada plak orang jual durian kat KL ni, tu yang leh letak dalam bubur tu...

Ijan-akak mmg takleh nk pow dia..sbb dia tau duit gaji akak tak berusik tiap bulan..time nk pow dia, mesti dia suruh guna duit sendiri..he,he...

Gerau gebang- patutnyer roti tu naik lagi tinggi...aku pun bedul gak...ni nk kena improve lagi skill meroti ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...