Rabu, 12 November 2008

Sisa Ikan Bilis

Dalam dapur kita mesti ada ikan bilis kan? Pada yang malas (mcm aku) memang suka membeli ikan bilis yang telah siap dikopek. Namun harganya agak mahal, berbanding yang belum siap dikopek.

Namun, adalah lebih baik membeli ikan bilis yang belum dikopek, kerana sisa ikan bilis itu tetap boleh digunakan.

Ramai yang membuang sisa ikan bilis tanpa menyedari keistimewaannya Bukanlah untuk dimakan, tetapi untuk pokok tanaman. Sisa ikan bilis ini dapat melebatkan buah pokok seperti pokok cili, kacang panjang, bendi, terung, dan lain-lain.

Caranya, buat beberapa lubang kecil pada pasu bunga atau sekitar tanaman anda. Masukkan sisa ikan bilis tadi dan tutup lubang tersebut. Padatkan tanah tadi agar serangga lain seperti tikus dan semut tidak mengorek semula lubang itu (kalau aku plak, aku tindih jer dengan batu kecil) Dh siap, kemudian jiruslah pokok seperti biasa. Insyaalah pokok tanaman akan berbuah lebat.

Bagi sesiapa yang minat menanam bunga, kaedah ini boleh juga digunakan pada pokok kertas untuk mendapatkan bunga yang lebih lebar.

Ha..lepas ni jangan malas lagi. Kopek sendiri ikan bilis tu dan jadikan baja pelebat buah. Selain ekonomi ia juga bebas dari bahan kimia ... selamat mencuba !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...