Rabu, 19 November 2008

Cendol

Walaupun aku takleh minum ais, tapi bila dh teringin sangat, sakit pun takpe lah..ada ubat.... Dh lama nk minum cendol. Nk beli?? kat area Puncak Jalil ni takde cendol yang sedap. Agaknya otak aku ni kena set , cendol yang sedap mesti cendol Kuala Kangsar (cendol kat kampung aku ler) .... walau ke mana pun aku pergi, aku takkan jumpa cendol yang sesedap kat kg aku (itu ikut tekak aku ler)


Lagi satu laksa. Dua benda ni memang aku dh set dalam otak aku. Kalau makan cendol mesti nk kena ada laksa kuala.... keistimewaan laksa kuale kangsar ni laksanya diperbuat daripada tepung gandum. Laksa biasa tu dr tepung beras kan.... dan kuah laksa kuala plak cair sangat,,,tapi sedap... kalau korang pegi kuala kangsar, mesti cuba dua benda ni. Kalau tak, kunjungan ke Kuala Kangsar tak lengkap.

Bahan-bahan
>cendol secukupnya
>santan kelapa cair (dicampur sedikit garam)
>air gula merah
>ais kisar secukupnya
bahan tambahan
>pulut tanak
>jagung manis(tin)
>kacang merah(tin)

Cara-cara
1.Ais dikisar, letak dalam mangkuk
2.Letak cendol, pulut, jagung atau kacang merah (jika suka). Aku tak letak pun sbb takde...he,he,he
3.Letak santan cair
4.Letak gula merah ..... dan bolehlah dimakan......



*Lepas jer makan cendol ni, aku diserang semput lagik...cepat2 sedut ventolin inhaler ..kah,kah,kah,..padan ngan muka aku......

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...